VÄLKOMNA TYRESÖ FÖRSKOLEPEDAGOGER!
Här kan ni ladda ned samtliga dokument, filmer och ljudmaterial som ingår i projekt OREDAN.
Om ni väljer att spela upp filmen direkt från hemsidan och uppspelningen börjar hacka eller strula rekommenderar vi att ni använder vimeolänken som ligger under respektive film.
Om ni väljer att spela upp filmen direkt från hemsidan och uppspelningen börjar hacka eller strula rekommenderar vi att ni använder vimeolänken som ligger under respektive film.
DOKUMENT

oredan_startpaket_till_pedagoger_tyresö_2020-2021_.pdf |

oredan_uppdaterat_schema_tyresö_2020-2021_.pdf |

pedagogisk_handledning_oredan_tyresö_2020-2021.pdf |
|
FILMHÄLSNINGEN: EN BLOMMA HATT OCH TRATT
För alla barn som deltar i projektet
Helena Gul, Annelie Blå och Mats Grön sover middag i sin båt på ön.
Vad drömmer de om? Kanske är det om saker som de har gjort tidigare under dagen? Den här filmen passar bra att visa för alla barn (även barn födda -17 ) efter att barn födda -16, och -15 sett föreställningen "Våra grejer" (besök 2). Filmidé och filmredigering: Helena Lambert Musik: Mats Karlsson Musiktext: Annelie Arffman, Mats Karlsson, Helena Lambert |
Vimeolänk:
|
MUSIKFILER: EN BLOMMA HATT OCH TRATT

©mats_karlsson__en_blomma_tratt_och_hatt.mp3 |

©mats_karlsson_en_blomma_tratt_och_hatt_instrumental.mp3 |
FILMHÄLSNINGEN: PLATSER PÅ ÖN
För alla barn som deltar i projktet
Helena Gul, Mats Grön och Annelie Blå besöker några av sina favoritplatser på ön där de hittar på roliga saker att göra.
Den här filmen passar bra att visa för alla barn (även barn födda -17 ) efter att barn födda -15 har haft workshopen "Platsen på ön" (besök 3). Grundmanus, filmidé, filmning och filmredigering: Helena Lambert Musik/musiktext: Mats Karlsson |
Vimeolänk:
|
MUSIKFILER: GRÖN, BLÅ, GUL & TJINGELINGLÅTEN

©mats_karlsson_grön_blå_gul.mp3 |

©mats_karlsson_tjingeling.mp3 |
EXTRAMATERIAL
Extramaterialet är till för de barn och pedagoger som vill fortsätta med OREDAN efter det att projektet är avslutat eller som vill komplettera vissa moment i projektet med mer film. Vissa av filmerna understödjer praktiska övningar som finns i den pedagogiska handledningen, eller så innehåller de moment som aktörerna har gjort med barnen under sina besök på förskolan.
Till filmerna finns förslag ("Till pedagogen") hur/när man kan jobba med filmen, alternativt hänvisningar till den pedagogiska handledningen som tillhör projektet.
Till filmerna finns förslag ("Till pedagogen") hur/när man kan jobba med filmen, alternativt hänvisningar till den pedagogiska handledningen som tillhör projektet.
|
HELENA GUL HITTAR EN DANS
Helena Gul hittar på en dans. Välkomna att dansa med Helena Gul, Annelie Blå och Mats Grön på olika ställen på ön!
Manus och filmidé: Helena Lambert Musik: Mats Karlsson. Filmning och filmredigering: Helena Lambert |
Vimeolänk:
|
MUSIKFIL: HELENA GULS DANSLÅT

©mats_karlsson_helena_guls_danslåt.mp3 |
Till pedagogen:
OBS! Rörelserna i den här filmen är med i besök 1: "Vi och vår ö" så barn födda - 17 och -16 kommer att känna igen rörelserna.
Vi hoppas att den här filmen kan inspirera dig och barnen att utforska 'riktningar' och 'lägen' genom dansrörelse, kropp och rum och vice-versa.
Efter att ni har tittat på filmen kan ni sätta på musiken som hör till Helena Guls dans. Hjälp barnen att komma ihåg ordramsan och rörelserna i dansen.
Prova att göra rörelserna i olika tempon.
Ni kan också pröva andra sätt att röra er som orden i ramsan: 'under', 'över', ' runtomkring', 'utåt', 'ihop', 'bakom', 'tjing!'.
Prova er fram med olika kroppsrörelser, kroppsdelar och med varandra. När ni har hittat en ny rörelse för varje ord i ramsan kan ni prova att sätta ihop dem och göra er alldeles egna dans till musiken och Helena Guls ordramsa.
Vad mer finns det för ord som beskriver riktningar eller lägen? Ta hjälp av era kroppar, rummet och varandra, vare sig ni är ute eller inne. Placera er på olika sätt och beskriv för varandra. Som pedagog kan du komma med förslag för att sätta igång leken. T.e.x "nu är jag på stenen" , "nu springer vi mot väggen", "nu kryper jag genom tunneln". Vad hittar du och barnen för olika lägen och riktningar? Tillbaka i lekhallen kan ni sätta ihop alla de läges- och riktningsord ni hittade till en ny ordramsa som kan bli en helt ny dans ( tex.'på', 'mot', 'genom', 'uppåt' ...) . Prova till samma musik som Helena Guls ordramsa eller till valfri musik som du eller barnen väljer.
OBS! Rörelserna i den här filmen är med i besök 1: "Vi och vår ö" så barn födda - 17 och -16 kommer att känna igen rörelserna.
Vi hoppas att den här filmen kan inspirera dig och barnen att utforska 'riktningar' och 'lägen' genom dansrörelse, kropp och rum och vice-versa.
Efter att ni har tittat på filmen kan ni sätta på musiken som hör till Helena Guls dans. Hjälp barnen att komma ihåg ordramsan och rörelserna i dansen.
Prova att göra rörelserna i olika tempon.
Ni kan också pröva andra sätt att röra er som orden i ramsan: 'under', 'över', ' runtomkring', 'utåt', 'ihop', 'bakom', 'tjing!'.
Prova er fram med olika kroppsrörelser, kroppsdelar och med varandra. När ni har hittat en ny rörelse för varje ord i ramsan kan ni prova att sätta ihop dem och göra er alldeles egna dans till musiken och Helena Guls ordramsa.
Vad mer finns det för ord som beskriver riktningar eller lägen? Ta hjälp av era kroppar, rummet och varandra, vare sig ni är ute eller inne. Placera er på olika sätt och beskriv för varandra. Som pedagog kan du komma med förslag för att sätta igång leken. T.e.x "nu är jag på stenen" , "nu springer vi mot väggen", "nu kryper jag genom tunneln". Vad hittar du och barnen för olika lägen och riktningar? Tillbaka i lekhallen kan ni sätta ihop alla de läges- och riktningsord ni hittade till en ny ordramsa som kan bli en helt ny dans ( tex.'på', 'mot', 'genom', 'uppåt' ...) . Prova till samma musik som Helena Guls ordramsa eller till valfri musik som du eller barnen väljer.
VAD VILL STOLEN BLI?
Annelie Blå, Mats Grön och Helena Gul har seglat hela natten och nu är de hemma på ön. Deras grejer är visst på bushumör. ...
Grundmanus, filmidé och filmredigering: Helena Lambert Musik: Mats Karlsson Musiktext: Helena Lambert och Mats Karlsson. |
Vimeolänk:
|
Till pedagogen:
Den här filmen understödjer den praktiska övningen "Vad vill stolen bli - en övning i att omvandla och värdeladdat ett objekt" som finns i den pedagogiska handledningen s. 9-12.
Den här filmen understödjer den praktiska övningen "Vad vill stolen bli - en övning i att omvandla och värdeladdat ett objekt" som finns i den pedagogiska handledningen s. 9-12.
SÅNGSAGA MEDAN STORMEN YR - OM HUR STOLEN BLEV EN STOL
Där ute yr stormen. Helena Gul, Annelie Blå och Mats Grön kan inte ta sig ut från ön och hälsa på alla barnen. Men de har fått teckningar av barnen som de nu leker med. De bestämmer sig för att använda teckningarna för att göra en pappersdockteater och en sångsaga om sin röda stol, som från början var något helt annat än en stol...
Grundmanus, filmidé och filmredigering: Helena Lambert Musik: Mats Karlsson Musiktext: Helena Lambert och Mats Karlsson. MUSIKFIL: SÅNGSAGAN OM DEN RÖDA STOLEN![]()
|
Vimeolänk:
|
Till pedagogen:
I den här filmen vill vi väcka intresset kring alla olika fantastiska föremål vi har omkring oss. Var kommer de egentligen ifrån? Vad har de för historia? Har de alltid haft samma funktion och/eller form? Se er omkring på förskolan och börja fantisera om objekten omkring er tillsammans med barnen. Materialen i objektet berättar om ett ursprung. Kanske sitter en stämpel på objektet som berättar var objektet kommer ifrån från början. Hitta ledtrådar tillsammans med barnen, fantisera och dikta upp små gemensamma historier.
I den här filmen vill vi väcka intresset kring alla olika fantastiska föremål vi har omkring oss. Var kommer de egentligen ifrån? Vad har de för historia? Har de alltid haft samma funktion och/eller form? Se er omkring på förskolan och börja fantisera om objekten omkring er tillsammans med barnen. Materialen i objektet berättar om ett ursprung. Kanske sitter en stämpel på objektet som berättar var objektet kommer ifrån från början. Hitta ledtrådar tillsammans med barnen, fantisera och dikta upp små gemensamma historier.
ANNELIE BLÅ HITTAR PÅ
Välkomna till Annelie Blås favoritställe på ön! Hjälp henne och Mats Grön att berätta en saga på rim!
Manus och filmidé: Annelie Arffman. Musik: Mats Karlsson. Filmning och filmredigering: Helena Lambert |
Vimeolänk:
|
Till pedagogen:
Annelie Blå, Helena Gul och Mats Grön rimmar ofta när de berättar och spelar teater. Den här filmen är bl.a just en övning i att rimma.
Annelie Blå behöver hjälp med att berätta en saga på rim. Kanske du och barnen vill hjälpa till?
Titta på filmen, gärna flera gånger i undersökande syfte utifrån barnens funderingar. I slutet på vissa meningar gör Annelie Blå en paus, låt barnen upptäcka att ett ord saknas och att de kan fylla i det ord som är utelämnat. Alla barn uppfattar kanske inte att det är en rim-saga. Det gör inget. Låt dem leka och hitta på egna eller nya ord varje gång, med eller utan rim. Förhåll er undersökande och hjälp barnen på traven om det behövs.
Ni kan också fantisera tillsammans kring scenerna i sagan tex. vad lekte och gjorde Kort och Lång när de blev kompisar, var kom bacillen ifrån och vad gör bacillen på månen? Kanske vill barnen göra en egna pinndockteatrar och egna berättelser (med eller utan rim)?
Vi hoppas ni kommer att ha roligt med filmen och att den kan inspirera till kreativitet!
Annelie Blå, Helena Gul och Mats Grön rimmar ofta när de berättar och spelar teater. Den här filmen är bl.a just en övning i att rimma.
Annelie Blå behöver hjälp med att berätta en saga på rim. Kanske du och barnen vill hjälpa till?
Titta på filmen, gärna flera gånger i undersökande syfte utifrån barnens funderingar. I slutet på vissa meningar gör Annelie Blå en paus, låt barnen upptäcka att ett ord saknas och att de kan fylla i det ord som är utelämnat. Alla barn uppfattar kanske inte att det är en rim-saga. Det gör inget. Låt dem leka och hitta på egna eller nya ord varje gång, med eller utan rim. Förhåll er undersökande och hjälp barnen på traven om det behövs.
Ni kan också fantisera tillsammans kring scenerna i sagan tex. vad lekte och gjorde Kort och Lång när de blev kompisar, var kom bacillen ifrån och vad gör bacillen på månen? Kanske vill barnen göra en egna pinndockteatrar och egna berättelser (med eller utan rim)?
Vi hoppas ni kommer att ha roligt med filmen och att den kan inspirera till kreativitet!
MATS GRÖN KOMMER PÅ EN LEK OCH EN SÅNG SOM BÖRJAR MED "DET VAR EN GÅNG"
Mats Grön har kommit på en ny sång med en jättebra refräng, men, han har svårt att hitta på texter till verserna. Så kommer han på en lek där Annelie Blå och Helena Gul och alla ni som tittar kan hjälpa honom med det. Häng med! Sjung, dansa och hitta på sångverser tillsammans med Mats Grön, Helena Gul och Annelie Blå.
Manus och filmidé: Mats Karlsson Musik: Mats Karlsson. Filmning och filmredigering: Helena Lambert |
Vimeolänk:
|
MUSIKFIL: "VI HITTAR PÅ"

©mats_karlsson_vi_hittar_på.mp3 |
Till pedagogen:
Den här filmen rymmer både ord, musik och dans. Det finns mycket att inspireras av och leka med tillsammans med barnen. Ordlekarna ni hittar på med hjälp av filmen kanske även kan inspirera er till att skapa små teaterscener.
Titta på filmen och utgå från vad barnen ser, hör och reagerar på. Vad är det för lek Mats Grön har kommit på? Barnen kanske svarar olika på denna fråga eftersom Blå, Gul och Grön både pratar, sjunger, dansar och rör sig runt i landskapet.
Gör sedan barnen uppmärksamma på 'vers' och 'refräng'.
Hur går verserna?
Det verkar som att Mats Grön har svårt att komma på text till sin nya sång och behöver hjälp. Mats Grön har upptäckt att det räcker med att säga: "Det var en gång..." , så hittar någon annan på! Han fortsätter med: "som skulle....." så kommer någon annan på. Sen säger han "Då kom..." och någon annan fyller i svaret.
Till sist "som sa..." och någon annan kan svara! Vilken rolig lek! Det blir ju olika berättelser varje gång då!
Hur går refrängen?
I refrängen på filmen börjar Mats Grön, Helena Gul och Annelie Blå att sjunga och dansa tillsammans. Kanske vill ni prova att sjunga refrängen och/eller dansa den? Kanske vill ni hitta på en egen dans till refrängen eller bara klappa i takt till sången?
I slutet av filmen sitter Mats Grön i det jättestora klätterträdet på ön. (Vet barnen förresten vad det är för slags träd?)
I trädet vänder han sig till tittarna och säger "nu är det er tur". Här kan ni få prova att fylla i versraderna som saknas. Ni pedagoger kan hjälpa barnen på traven genom att själv pröva att fylla i, och visa att det inte finns bra eller dåliga svar, inga rätt och fel utan idén handlar om att bekräfta nuet, impulsen och det nyfikna prövandet. Ni kan spela om denna del av filmen många gånger och pröva att ge många olika svar och därmed skapa många olika verser till sången.
Efter filmen kan ni sätta på Mats Gröns sång. Den är utan verstext men med refrängsång och refrängtext.
Nu är det fritt fram för er att improvisera fram små korta verser till sången.
Sången går så här:
Vers
Förslag: pedagogen leder och ett barn svarar i taget.
Pedagogen säger: "Det var en gång......"
Barnet hittar på tex.: "en katt"
Pedagogen säger: "som skulle..."
Barnet hittar på tex.: "jaga en råtta"
Pedagogen säger: "då kom..."
Barnet hittar på tex. : "en drake"
Pedagogen säger: "som sa.."
Barnet hittar på tex..:" jag ska äta upp dig"
Refräng
Förslag: alla sjunger tillsammans
Så kan det gå, så kan det va
så kan det gå för vi hittar på
Så kan det gå, så kan det va
så kan det gå för vi hittar på
Ni får gärna prova att säga andra saker än – "Det var en gång..", "som skulle..", "då kom..", "som sa..", kanske blir det en helt annan berättelse då?
Den här filmen rymmer både ord, musik och dans. Det finns mycket att inspireras av och leka med tillsammans med barnen. Ordlekarna ni hittar på med hjälp av filmen kanske även kan inspirera er till att skapa små teaterscener.
Titta på filmen och utgå från vad barnen ser, hör och reagerar på. Vad är det för lek Mats Grön har kommit på? Barnen kanske svarar olika på denna fråga eftersom Blå, Gul och Grön både pratar, sjunger, dansar och rör sig runt i landskapet.
Gör sedan barnen uppmärksamma på 'vers' och 'refräng'.
Hur går verserna?
Det verkar som att Mats Grön har svårt att komma på text till sin nya sång och behöver hjälp. Mats Grön har upptäckt att det räcker med att säga: "Det var en gång..." , så hittar någon annan på! Han fortsätter med: "som skulle....." så kommer någon annan på. Sen säger han "Då kom..." och någon annan fyller i svaret.
Till sist "som sa..." och någon annan kan svara! Vilken rolig lek! Det blir ju olika berättelser varje gång då!
Hur går refrängen?
I refrängen på filmen börjar Mats Grön, Helena Gul och Annelie Blå att sjunga och dansa tillsammans. Kanske vill ni prova att sjunga refrängen och/eller dansa den? Kanske vill ni hitta på en egen dans till refrängen eller bara klappa i takt till sången?
I slutet av filmen sitter Mats Grön i det jättestora klätterträdet på ön. (Vet barnen förresten vad det är för slags träd?)
I trädet vänder han sig till tittarna och säger "nu är det er tur". Här kan ni få prova att fylla i versraderna som saknas. Ni pedagoger kan hjälpa barnen på traven genom att själv pröva att fylla i, och visa att det inte finns bra eller dåliga svar, inga rätt och fel utan idén handlar om att bekräfta nuet, impulsen och det nyfikna prövandet. Ni kan spela om denna del av filmen många gånger och pröva att ge många olika svar och därmed skapa många olika verser till sången.
Efter filmen kan ni sätta på Mats Gröns sång. Den är utan verstext men med refrängsång och refrängtext.
Nu är det fritt fram för er att improvisera fram små korta verser till sången.
Sången går så här:
Vers
Förslag: pedagogen leder och ett barn svarar i taget.
Pedagogen säger: "Det var en gång......"
Barnet hittar på tex.: "en katt"
Pedagogen säger: "som skulle..."
Barnet hittar på tex.: "jaga en råtta"
Pedagogen säger: "då kom..."
Barnet hittar på tex. : "en drake"
Pedagogen säger: "som sa.."
Barnet hittar på tex..:" jag ska äta upp dig"
Refräng
Förslag: alla sjunger tillsammans
Så kan det gå, så kan det va
så kan det gå för vi hittar på
Så kan det gå, så kan det va
så kan det gå för vi hittar på
Ni får gärna prova att säga andra saker än – "Det var en gång..", "som skulle..", "då kom..", "som sa..", kanske blir det en helt annan berättelse då?
VILL BARNEN SKICKA TECKNINGAR?
Fota av och skicka till: tilloredan@gmail.com |
Vanlig post:
"ÖN" Lambert/Karlsson Sättrabacken 22 763 91 Hallstavik |