HELENA LAMBERT
Att arbeta med dans som konstform är ett sätt för mig att undersöka och utforska de olika verkligheterna i mig och runt omkring mig. I dansrörelsen vill jag fånga frågor, bilder och idéer som kan förändra och öppna perspektiv, både hos mig själv, mina elever och mina åskådare. Hur tydlig intention en dansrörelse än har kan jag aldrig vara säker på hur den uppfattas och upplevs av åskådaren. Svåruttalade förnimmelser och känslor, tvetydigheter och oklarheter, absurditeter och svårfångad komik som finns i våra relationer till varandra och till oss själva och till livets stora frågor - ges acceptans ...och en plats för betraktelse ..just i danskonsten!
Jag är 36 år och arbetar som frilansande koreograf, dansare, danslärare, arrangör och instruktör i Gyrotonic® och Gyrokinesis®.
Huvudsaklig konstnärlig utbildning har skett vid Balettakademiens yrkesskola (1995-1996) och vid School of Performing Arts vid University i Surrey (fil.kand 1996-1999) där jag fördjupade mig i studier som koreografi, butoh, grekisk folkdans, indisk kathak, release-teknik, dansanalys och dansantropologi. Jag upptäckte under denna tid att jag verkligen drogs till de olika klassiska indiska dansstilarna, traditionella japanska spel såsom Noh och Kabuki och framförallt konstformen butoh. Intresset för dessa stilar har påverkat mitt sätt att dansa och koreografera i den nutida danstraditionen.
Hösten 1999 flyttade jag till New York för att bl.a studera butoh, release-teknik, flamenco och Mary Overlies ”The six viewpoints” samt för att göra ett fältarbete för Teatervetenskapliga institutionen, Stockholms Universitet (fil.mag 2001). I New York arbetade jag även med rörelseinstallationer utanför det traditionella scenrummet i kompaniet, Zona (new butoh).
Väl hemma i Sverige (år 2000), hängav jag mig under ett par år, åt butohträning hos SU-EN Butoh Company och diverse rörelseexperiment och installationer med Kristina Borgkrans (klassisk indisk dans - koochipoodi).
Jag har under de senare åren koreograferat egna föreställningar och samarbetat med scenkonstnärer och musiker inom olika områden både nationellt och internationellt samt skapat sceniska mötesplatser för konstnärer utanför de ’traditionella’ ramarna i form av performancenätter och interaktiva konstvandringar.
Vintern 2005 flyttade jag och musikern Mats Karlsson ut ur staden för att i Roslagens utkanter bygga upp ett ’rum’ för scenkonst och musik. Tanken är att konstnärer från olika dicipliner skall få möjlighet att träffas i ett utforskande möte och att lokalbefolkningen, från ung till gammal, skall få en chans att möta och skapa sig en relation till samtida scenkonst och musik.
På Beenhouse leder jag idag yogakurser, dansklasser för barn och Mariposas elevkompani ELDSMYGARNA.
Beenhouse är också Mariposas arbetsplats och replokal.
Jag har även under denna tid vidareutbildat mig i estetiska läroprocesser vid Danshögskolan och startat ett pedagogiskt och konstnärligt samarbete med Brendan McCall (USA), teaterlärare, regissör, dansare och skådespelare.
Huvudsaklig konstnärlig utbildning har skett vid Balettakademiens yrkesskola (1995-1996) och vid School of Performing Arts vid University i Surrey (fil.kand 1996-1999) där jag fördjupade mig i studier som koreografi, butoh, grekisk folkdans, indisk kathak, release-teknik, dansanalys och dansantropologi. Jag upptäckte under denna tid att jag verkligen drogs till de olika klassiska indiska dansstilarna, traditionella japanska spel såsom Noh och Kabuki och framförallt konstformen butoh. Intresset för dessa stilar har påverkat mitt sätt att dansa och koreografera i den nutida danstraditionen.
Hösten 1999 flyttade jag till New York för att bl.a studera butoh, release-teknik, flamenco och Mary Overlies ”The six viewpoints” samt för att göra ett fältarbete för Teatervetenskapliga institutionen, Stockholms Universitet (fil.mag 2001). I New York arbetade jag även med rörelseinstallationer utanför det traditionella scenrummet i kompaniet, Zona (new butoh).
Väl hemma i Sverige (år 2000), hängav jag mig under ett par år, åt butohträning hos SU-EN Butoh Company och diverse rörelseexperiment och installationer med Kristina Borgkrans (klassisk indisk dans - koochipoodi).
Jag har under de senare åren koreograferat egna föreställningar och samarbetat med scenkonstnärer och musiker inom olika områden både nationellt och internationellt samt skapat sceniska mötesplatser för konstnärer utanför de ’traditionella’ ramarna i form av performancenätter och interaktiva konstvandringar.
Vintern 2005 flyttade jag och musikern Mats Karlsson ut ur staden för att i Roslagens utkanter bygga upp ett ’rum’ för scenkonst och musik. Tanken är att konstnärer från olika dicipliner skall få möjlighet att träffas i ett utforskande möte och att lokalbefolkningen, från ung till gammal, skall få en chans att möta och skapa sig en relation till samtida scenkonst och musik.
På Beenhouse leder jag idag yogakurser, dansklasser för barn och Mariposas elevkompani ELDSMYGARNA.
Beenhouse är också Mariposas arbetsplats och replokal.
Jag har även under denna tid vidareutbildat mig i estetiska läroprocesser vid Danshögskolan och startat ett pedagogiskt och konstnärligt samarbete med Brendan McCall (USA), teaterlärare, regissör, dansare och skådespelare.