Steg 1 Det här steget handlar om att förbereda läraren/arbetslaget på ProcessRummens kärna och innehåll. Arbetslaget får uppleva och prova på några av de moment som eleverna sedan kommer att få erfara. Lärarens delaktighet i den kommande processen blir mer naturlig då hen redan vet vad metodens syfte och mål är, känns och upplevs i kropp och sinne.
Här ges det möjlighet för läraren eller arbetslaget att ställa frågor och få komma fram till vilket moment i ett ämne som känns spännande och angeläget att få utforska med sina elever. Läraren kommer också att få ta med sig en förberedande uppgift inför steg 2. Steg 2 Eleverna får en introduktion till dansen som konstform och får lära sig olika koreografiska verktyg på ett lustfyllt sätt. Det här steget handlar också om att starta igång ett möte mellan konsten och ett moment i ett skolämne. MARIPOSA fångar in elevernas kunskapsnivå på ett kreativt sätt. Koreografi och ämne sammanflätas i en skapande process. Lärare och elever får med sig en uppgift att arbeta med inför nästa steg (1- 3 lektionstimmar.) Steg 3 Här sker en fördjupning av ämnesprocessen och den koreografiska processen. MARIPOSA introducerar rumsliga dimensioner- det kroppsliga rummet, rummet i rummet och det generella rummet. Det här är ytterligare några koreografiska verktyg som vi använder oss av för att etablera och expandera elevernas kunskap i både konst och skolämne. Steg 4 I detta sista steg får eleverna redovisa sin produkt och reflektera över processen som helhet. Lärarna får möjlighet att diskutera med MARIPOSA hur de kan integrera ProcessRummen i sina egna lärmetoder.